Je kan gewoon makkelijk lezen en ondertussen met een potlood overal strepen doorheen of krullen naast zetten en commentaar in de kantlijn zetten. Vervolgens pak je je becommentarieerde manuscript en kan je op de computer alles 'editen'. Ten minste, zo heb ik het afgelopen keer gedaan en dat beviel wel, hoewel het schrijven van de eerste ruwe versie, wat we in november immers doen, wel veruit het gemakkelijkst is ;)
Ik heb zelf nog niets uitgeprint. Ik ga eerst deel 2 afschrijven na november en terwijl ik deel 3 schrijf, deze eerste 2 delen lezen en laten proeflezen. Maar eerst deel 2 af dus, hopelijk midden december :)
Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen beter lezen van papier dan van een beeldscherm. Ik hoef niet echt te editten wat betreft volgorde enzo, het zijn voornamelijk zinnen, dialoog en ander soort tekststukjes. Oh, en BERGEN typfouten natuurlijk ...
Ik ben al op bladzijde 33! Nog maar 231 bladzijden te gaan ... Oh no .........
Voor het editten is het zeker aan te raden je roman te printen, maar misschien kun je het beter in fases doen. Anders is dat nogal demotiverend...
Ik heb vorig jaar het eerste deel van mijn verhalenbundel geschreven en printte de verhalen (dubbelzijdig) om ze te editten en tel aten editten. Later ga je lekker aan je computer zitten om alle wijzigingen die je door wilt voeren door te voeren.
Uiteindelijk is het wel het editten dat het langst duurt, als je echt tot op de komma nauwkeurig te werk gaat... :P
Ik ga denk ik nog niet alles uitprinten wanneer ik klaar ben omdat ik sommige stukjes niet bijzonder goed vind en nog een hoop wil veranderen eigenlijk. Van die lange stukken over wat iemand denkt bijvoorbeeld. (Ik laat me meestal dan helemaal los :p ) denken jullie ook dat ik het dan niet eerst beter op de computer edit en vervolgens pas uitprint voor de laatste edit?
Eerst grof editen op de pc, misschien al wat schuiven met hoofdstukken en dan pas printen, voor de fouten waar je overheen leest op een computerscherm, dat is mijn tactiek.
artgoyle wrote: Eerst grof editen op de pc, misschien al wat schuiven met hoofdstukken en dan pas printen, voor de fouten waar je overheen leest op een computerscherm, dat is mijn tactiek.
Zeker de beste tactiek, lijkt mij. Ga het w.s. ook zo doen.
Haha, editen is heeeeel erg aan te raden, ook met herschrijven enzo :P er staat geen einddatum op hoor. Als je eenmaal winner bent mag je doen met het verhaal wat je maar wil.
Aha, super! Ik heb het net op mijn werk uitgeprint, handig :p Ik denk van die nu een paar weken te laten liggen (moeilijk!) en dan te editten en stukken te herschrijven.
Roman uitgeprint voor De Edit
Ik heb net (op mijn werk want gratis LOL) mijn 2011 NaNovel uitgeprint: 264 bladzijdes A-4, single-spaced, in Calibri 11.
@_@ Dat wordt langer editten dan schrijven ...
Wie heeft zijn werk ook al geprint om te gaan editten?
Re: Roman uitgeprint voor De Edit
Is editen handiger op papier dan op de computer? *heeft nog nooit zoveel geschreven/geedit*
Je kan gewoon makkelijk lezen en ondertussen met een potlood overal strepen doorheen of krullen naast zetten en commentaar in de kantlijn zetten. Vervolgens pak je je becommentarieerde manuscript en kan je op de computer alles 'editen'.
Ten minste, zo heb ik het afgelopen keer gedaan en dat beviel wel, hoewel het schrijven van de eerste ruwe versie, wat we in november immers doen, wel veruit het gemakkelijkst is ;)
Ik heb zelf nog niets uitgeprint. Ik ga eerst deel 2 afschrijven na november en terwijl ik deel 3 schrijf, deze eerste 2 delen lezen en laten proeflezen. Maar eerst deel 2 af dus, hopelijk midden december :)
Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen beter lezen van papier dan van een beeldscherm. Ik hoef niet echt te editten wat betreft volgorde enzo, het zijn voornamelijk zinnen, dialoog en ander soort tekststukjes. Oh, en BERGEN typfouten natuurlijk ...
Ik ben al op bladzijde 33! Nog maar 231 bladzijden te gaan ... Oh no .........
Voor het editten is het zeker aan te raden je roman te printen, maar misschien kun je het beter in fases doen. Anders is dat nogal demotiverend...
Ik heb vorig jaar het eerste deel van mijn verhalenbundel geschreven en printte de verhalen (dubbelzijdig) om ze te editten en tel aten editten. Later ga je lekker aan je computer zitten om alle wijzigingen die je door wilt voeren door te voeren.
Uiteindelijk is het wel het editten dat het langst duurt, als je echt tot op de komma nauwkeurig te werk gaat... :P
Ja, geprint en ook nog eens twee 'proeflezers' gevonden. We stemmen eerlijk, bij 2x voor sla ik echt aan het editen en laat ik er een aantal drukken.
Ik ga denk ik nog niet alles uitprinten wanneer ik klaar ben omdat ik sommige stukjes niet bijzonder goed vind en nog een hoop wil veranderen eigenlijk. Van die lange stukken over wat iemand denkt bijvoorbeeld. (Ik laat me meestal dan helemaal los :p ) denken jullie ook dat ik het dan niet eerst beter op de computer edit en vervolgens pas uitprint voor de laatste edit?
Eerst grof editen op de pc, misschien al wat schuiven met hoofdstukken en dan pas printen, voor de fouten waar je overheen leest op een computerscherm, dat is mijn tactiek.
Zeker de beste tactiek, lijkt mij. Ga het w.s. ook zo doen.
Mijn geval is nu aan het printen. 'maar' 72 pagina's in times new roman 10.5.
We zullen zien wat ervan komt :P
Staat er ook een einddatum op het editen en mag je kleine stukken herschrijven? Sorry voor de vele vragen, het is mn 1ste keer :s
Haha, editen is heeeeel erg aan te raden, ook met herschrijven enzo :P er staat geen einddatum op hoor. Als je eenmaal winner bent mag je doen met het verhaal wat je maar wil.
Aha, super! Ik heb het net op mijn werk uitgeprint, handig :p Ik denk van die nu een paar weken te laten liggen (moeilijk!) en dan te editten en stukken te herschrijven.