Je kent het wel, je hebt je novel geschreven en nu sta je te popelen om het eventueel uit te geven. Waar moet je beginnen? Je zoekt rond op het forum en leest overal van agents en moeilijk om gepubliceerd te worden als je nog geen tig jaar ervaring heeft. In Nederland gaat dat volgens mij iets anders, het is voor zover ik weet nog steeds moeilijk om gepubliceerd te worden, maar het werkt niet echt met agents, op veel sites die ik heb gevonden moet je gewoon je manuscript opsturen en binnen een aantal maanden krijg je antwoord. Nu hier mijn vraag: Wie van jullie wil zijn/haar boek uitgeven, en via welke weg? Ik zelf wil heel graag mijn verhaal uitgeven, maar heb nog geen idee hoe, en van de andere topics voor engeland, amerika en canada raak ik eigenlijk alleen maar in de war... Hoe pakken jullie dit aan?
Ik moet zelf nog even goed nadenken of ik mijn Nanowerk wel wil uitgeven. Maar stel dat ik het zou willen, dan begin ik eerst met het laten proeflezen. Wat ik schrijf is zelden in een keer foutloos. Maar er is meer dan schrijffouten. Er kunnen ook stukken herschreven moeten worden omdat ze beter kunnen of zelfs hele stukken overbodig zijn. Het kan zijn dat het verhaal te kort is. Dus ik zal moeten herschrijven. Dit herschrijven doen ervaren schrijvers meerdere keren.
Als je meer wilt weten over uitgeven is een goed startpunt het forum van schrijven online. Daar vind je schrijvers die beginnen maar ook schrijvers die al gepubliceerd hebben, je kunt er lezen wat er allemaal komt kijken bij het publiceerproces, ook waar je nog niet aan hebt gedacht. En dan van toepassing voor Nederland en Belgie.
Ook op die site kun je boeken vinden die op dit proces ingaan. Mett een lijst van uitgevers.
Als mijn manuscript herschreven is, ga ik op zoek naar een uitgever waarvan ik denk dat mijn verhaal er in het fonds past. Een uitgever die al boeken heeft uitgegeven in mijn genre. Er staat vaak op de site hoe je het manuscript opstuurt. Vaak moet er een synopsis bij.
Dan wacht ik op een reactie. Dit kan maanden duren, want de uitgevers krijgen een groot aantal manuscripten toegestuurd en hebben het heel druk.
Ook de twijfels die hierbij horen kan ik delen met forumleden op schrijven online.
Ik heb nog maar een keer een non-fictie boek opgestuurd. Mijn boek werd wel in een vergadering besproken, maar ze kozen ervoor het niet te publiceren. Ik kreeg na een paar maanden een aardige email met uitleg. Voordat ik het nu weer naar een andere uitgever stuur zal ik het boek nog eens bekijken. Best kans dat ik het nu weer anders zou schrijven. Het was mijn eerste boek, ik heb er inmiddels nog twee geschreven met een ander onderwerp..
Een gepubliceerde schrijver heeft gemiddeld 250 afwijzingen achter zijn kiezen voor hij gepubliceerd wordt, schijnt het. Maar ik denk dan: dan kun je beter zo snel mogelijk beginnen, want des te sneller heb je die binnen ;-)
Het opsturen van manuscripten naar uitgevers is vaak aan strikte regels gebonden, en als je je daar niet aan houdt, gaat het meteen de prullenbak in. Dus zorg even dat je zeker weet dat je het goed doet, want het kan best in de kosten gaan lopen om veel uitgevers een manuscript toe te sturen.
Zorg ook dat je je manuscript zelf als diverse malen herschreven hebt voor je het opstuurt en vooral dat je het ook aan ANDEREN hebt laten lezen en het door hen hebt laten bekritiseren. Zelf lees je toch vaak over dingen heen. Hoe meer ervaren zo'n lezer is in het analyseren en bekritiseren van verhalen in jouw genre hoe beter. Dus je moeder kan je misschien heel behulpzaam zijn als ze zelf erg veel leest en vaak een duidelijk uitgesproken mening over boeken heeft, maar misschien is ze toch weer minder handig om uit te kiezen omdat ze misschien alles prachtig vind wat jij gedaan hebt omdat je nou eenmaal haar kind bent. Kijk eens of je familie of vrienden hebt die misschien Nederlands hebben gestudeerd, of recensies schrijven of dat je familie of vrienden weer zo iemand kennen die je misschien kunt vragen eens naar je werk te kijken. Bereid jezelf wel voor op pittige kritiek en probeer er ook voor open te staan, want het kan best moeilijk zijn om een enorme lijst aan kritiek te krijgen en zelf niet de moed in de schoenen te laten zakken of je niet schrap te zetten en er niks van te accepteren. Maar het is altijd beter deze kritiek te krijgen en te kunnen verwerken VOORdat je het naar een uitgever stuurt. En ja, die uitgever heeft ook redacteuren die je kunnen helpen ze boek verder bij te slijpen en perfectioneren, maar pas als je manuscript minimaal een bepaald niveau haalt, zijn ze bereid daar aan te gaan beginnen. Dus nu als je NaNo van DIT jaar op te sturen is een beetje te vroeg, maar vast met dit proces beginnen om uiteindelijk een manuscript te krijgen wat je wel in kan sturen kan natuurlijk wel.
Verder wil ik toch graag een uitgever voor mijn stripboek gaan zoeken, maar ik heb geen idee waar.. want het is in het Engels, maar het gaat wel over typisch Nederlandse dingen (zoals Sinterklaas, maar ook wiet-gebruik) maar dan meer uitgelegd aan buitenlanders... dus in het NL vertalen is misschien ook niet zo'n goed idee, maar in het buitenland een uitgever zoeken, daar weet ik al helemaaaaaal niks van! Dus mocht hoer iemand zijn die me de goede kant op kan wijzen, please do! :)
Ik dacht ook dat je misschien problemen zou kunnen krijgen met je IKEA katapult. Ik weet neit hoe de regels zijn met betrekking tot het noemen van bedrijven en zo in boeken. Maar verstand van boekjes uitgeven in het Engels bij Nederlandse uitgeverijen, daar weet ik helaas niets van.
Infinitey wrote: Ik dacht ook dat je misschien problemen zou kunnen krijgen met je IKEA katapult. Ik weet neit hoe de regels zijn met betrekking tot het noemen van bedrijven en zo in boeken.
Volgens mij zijn die er niet. Als het maar geen 'slander' is, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat vinden van mijn melige stripje.
Als je denkt dat je verhaal goed genoeg is om uitgegeven te worden - en dat betekent dat je het eerst hebt laten liggen, nog zes keer overgelezen hebt, de fouten eruit gehaald hebt, hele delen hebt geschrapt, zevenendertig keer hebt herschreven, bijgeschaafd, door minstens zes mensen hebt laten proeflezen en dan nog een laatste keer zelf aan een strenge herleessessie hebt onderworpen - ga je uitgevers vergelijken en kijken welke eventueel bij jouw verhaal zal passen. Als je een keuze hebt gemaakt, kijk je wat ze van je verwachten bij het opsturen van je manuscript. als je het eenmaal opgestuurd hebt moet je engelengeduld hebben en een dikke huid. Je manuscript zal misschien zonder pardon afgewezen worden. Dat betekent dan niet dat je niet kan schrijven, maar dat men geen interesse heeft. Dat kan om vele redenen zijn: degene die het leest is in een pestbui, er was net een manuscript dat er met kop en schouders bovenuit stak, volgens de lezer, er is koffie over je manuscript gevallen... weet ik veel, er kunnen zoveel redenen zijn. Geef niet op als je denkt dat je goed genoeg bent. Bedenk daarbij dat uigeverijen duizenden manuscripten opgestuurd krijgen en ze slechts een handjevol uitgeven. J.K. Rowlings heeft elf afwijzingen gehad voordat ze Harry Potter ergens kon slijten...
Als je een kinderboek naar een uitgeverij stuurt die geen kinderboeken uitgeeft, wordt het sowies afgewezen. Of fantasy sturen naar een uitgeverij die dat niet uitgeeft... Dat heeft verders niks met een verkeerd inzicht van de uitgeverij te maken (eerder met die van de schrijver). Dus die elf uitgevers zonder verdere uitleg zeggen niks.
nja, het komt heus niet maar 1 keer voor dat een uitgeverij een boek afwijst wat later een bestseller wordt. Het is echt niet zo dat een uitgevrij dusdanig inzicht heeft dat ze kunnen voorspellen of iets zo vreselijk populair wordt als Harry Potter.
Het heeft vaak ook met andere factoren te maken dan de kwaliteit van de schrijver of het boek. De uitgever moet ruimte hebben in zijn fonds voor een dergelijk boek. Je kunt een onwijs goed boek hebben geschreven, maar misschien heeft een schrijver onder contract een boek met een vergelijkbaar onderwerp geschreven, of hebben ze net onderhandelingen afgerond om een 10-delige serie uit amerika te vertalen, of ligt jouw verhaal over vampieren onderop de stapel en heeft de redacteur net al 4 manuscripten over vampieren onder ogen gehad voordat hij bij dat van jou is.
Verder is het schrijven van een roman natuurlijk een creatieve bezigheid, maar het uitgeven van boeken is een zakelijke onderneming. Of een uitgever je boek wel of niet uit wil geven is een zakelijke beslissing, en zegt niet zoveel over de kwaliteit van je schrijven.
Uitgeven boek?
Je kent het wel, je hebt je novel geschreven en nu sta je te popelen om het eventueel uit te geven. Waar moet je beginnen? Je zoekt rond op het forum en leest overal van agents en moeilijk om gepubliceerd te worden als je nog geen tig jaar ervaring heeft.
In Nederland gaat dat volgens mij iets anders, het is voor zover ik weet nog steeds moeilijk om gepubliceerd te worden, maar het werkt niet echt met agents, op veel sites die ik heb gevonden moet je gewoon je manuscript opsturen en binnen een aantal maanden krijg je antwoord. Nu hier mijn vraag: Wie van jullie wil zijn/haar boek uitgeven, en via welke weg? Ik zelf wil heel graag mijn verhaal uitgeven, maar heb nog geen idee hoe, en van de andere topics voor engeland, amerika en canada raak ik eigenlijk alleen maar in de war... Hoe pakken jullie dit aan?
Re: Uitgeven boek?
Ik moet zelf nog even goed nadenken of ik mijn Nanowerk wel wil uitgeven. Maar stel dat ik het zou willen, dan begin ik eerst met het laten proeflezen. Wat ik schrijf is zelden in een keer foutloos. Maar er is meer dan schrijffouten. Er kunnen ook stukken herschreven moeten worden omdat ze beter kunnen of zelfs hele stukken overbodig zijn. Het kan zijn dat het verhaal te kort is. Dus ik zal moeten herschrijven. Dit herschrijven doen ervaren schrijvers meerdere keren.
Als je meer wilt weten over uitgeven is een goed startpunt het forum van schrijven online. Daar vind je schrijvers die beginnen maar ook schrijvers die al gepubliceerd hebben, je kunt er lezen wat er allemaal komt kijken bij het publiceerproces, ook waar je nog niet aan hebt gedacht. En dan van toepassing voor Nederland en Belgie.
Ook op die site kun je boeken vinden die op dit proces ingaan. Mett een lijst van uitgevers.
Als mijn manuscript herschreven is, ga ik op zoek naar een uitgever waarvan ik denk dat mijn verhaal er in het fonds past. Een uitgever die al boeken heeft uitgegeven in mijn genre. Er staat vaak op de site hoe je het manuscript opstuurt. Vaak moet er een synopsis bij.
Dan wacht ik op een reactie. Dit kan maanden duren, want de uitgevers krijgen een groot aantal manuscripten toegestuurd en hebben het heel druk.
Ook de twijfels die hierbij horen kan ik delen met forumleden op schrijven online.
Ik heb nog maar een keer een non-fictie boek opgestuurd. Mijn boek werd wel in een vergadering besproken, maar ze kozen ervoor het niet te publiceren. Ik kreeg na een paar maanden een aardige email met uitleg. Voordat ik het nu weer naar een andere uitgever stuur zal ik het boek nog eens bekijken. Best kans dat ik het nu weer anders zou schrijven. Het was mijn eerste boek, ik heb er inmiddels nog twee geschreven met een ander onderwerp..
Een gepubliceerde schrijver heeft gemiddeld 250 afwijzingen achter zijn kiezen voor hij gepubliceerd wordt, schijnt het. Maar ik denk dan: dan kun je beter zo snel mogelijk beginnen, want des te sneller heb je die binnen ;-)
Het opsturen van manuscripten naar uitgevers is vaak aan strikte regels gebonden, en als je je daar niet aan houdt, gaat het meteen de prullenbak in. Dus zorg even dat je zeker weet dat je het goed doet, want het kan best in de kosten gaan lopen om veel uitgevers een manuscript toe te sturen.
Zorg ook dat je je manuscript zelf als diverse malen herschreven hebt voor je het opstuurt en vooral dat je het ook aan ANDEREN hebt laten lezen en het door hen hebt laten bekritiseren. Zelf lees je toch vaak over dingen heen. Hoe meer ervaren zo'n lezer is in het analyseren en bekritiseren van verhalen in jouw genre hoe beter. Dus je moeder kan je misschien heel behulpzaam zijn als ze zelf erg veel leest en vaak een duidelijk uitgesproken mening over boeken heeft, maar misschien is ze toch weer minder handig om uit te kiezen omdat ze misschien alles prachtig vind wat jij gedaan hebt omdat je nou eenmaal haar kind bent. Kijk eens of je familie of vrienden hebt die misschien Nederlands hebben gestudeerd, of recensies schrijven of dat je familie of vrienden weer zo iemand kennen die je misschien kunt vragen eens naar je werk te kijken.
Bereid jezelf wel voor op pittige kritiek en probeer er ook voor open te staan, want het kan best moeilijk zijn om een enorme lijst aan kritiek te krijgen en zelf niet de moed in de schoenen te laten zakken of je niet schrap te zetten en er niks van te accepteren.
Maar het is altijd beter deze kritiek te krijgen en te kunnen verwerken VOORdat je het naar een uitgever stuurt. En ja, die uitgever heeft ook redacteuren die je kunnen helpen ze boek verder bij te slijpen en perfectioneren, maar pas als je manuscript minimaal een bepaald niveau haalt, zijn ze bereid daar aan te gaan beginnen.
Dus nu als je NaNo van DIT jaar op te sturen is een beetje te vroeg, maar vast met dit proces beginnen om uiteindelijk een manuscript te krijgen wat je wel in kan sturen kan natuurlijk wel.
Verder wil ik toch graag een uitgever voor mijn stripboek gaan zoeken, maar ik heb geen idee waar.. want het is in het Engels, maar het gaat wel over typisch Nederlandse dingen (zoals Sinterklaas, maar ook wiet-gebruik) maar dan meer uitgelegd aan buitenlanders... dus in het NL vertalen is misschien ook niet zo'n goed idee, maar in het buitenland een uitgever zoeken, daar weet ik al helemaaaaaal niks van!
Dus mocht hoer iemand zijn die me de goede kant op kan wijzen, please do! :)
Ik dacht ook dat je misschien problemen zou kunnen krijgen met je IKEA katapult.
Ik weet neit hoe de regels zijn met betrekking tot het noemen van bedrijven en zo in boeken.
Maar verstand van boekjes uitgeven in het Engels bij Nederlandse uitgeverijen, daar weet ik helaas niets van.
Volgens mij zijn die er niet. Als het maar geen 'slander' is, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat vinden van mijn melige stripje.
Als je denkt dat je verhaal goed genoeg is om uitgegeven te worden - en dat betekent dat je het eerst hebt laten liggen, nog zes keer overgelezen hebt, de fouten eruit gehaald hebt, hele delen hebt geschrapt, zevenendertig keer hebt herschreven, bijgeschaafd, door minstens zes mensen hebt laten proeflezen en dan nog een laatste keer zelf aan een strenge herleessessie hebt onderworpen - ga je uitgevers vergelijken en kijken welke eventueel bij jouw verhaal zal passen. Als je een keuze hebt gemaakt, kijk je wat ze van je verwachten bij het opsturen van je manuscript. als je het eenmaal opgestuurd hebt moet je engelengeduld hebben en een dikke huid. Je manuscript zal misschien zonder pardon afgewezen worden. Dat betekent dan niet dat je niet kan schrijven, maar dat men geen interesse heeft. Dat kan om vele redenen zijn: degene die het leest is in een pestbui, er was net een manuscript dat er met kop en schouders bovenuit stak, volgens de lezer, er is koffie over je manuscript gevallen... weet ik veel, er kunnen zoveel redenen zijn. Geef niet op als je denkt dat je goed genoeg bent.
Bedenk daarbij dat uigeverijen duizenden manuscripten opgestuurd krijgen en ze slechts een handjevol uitgeven.
J.K. Rowlings heeft elf afwijzingen gehad voordat ze Harry Potter ergens kon slijten...
ja lol en die elf hebben nu waarschijnlijk spijt als haren op hun hoofd. Ervan uitgaande dat het script niet door een kale vent is beoordeeld:P
Als je een kinderboek naar een uitgeverij stuurt die geen kinderboeken uitgeeft, wordt het sowies afgewezen. Of fantasy sturen naar een uitgeverij die dat niet uitgeeft... Dat heeft verders niks met een verkeerd inzicht van de uitgeverij te maken (eerder met die van de schrijver). Dus die elf uitgevers zonder verdere uitleg zeggen niks.
nja, het komt heus niet maar 1 keer voor dat een uitgeverij een boek afwijst wat later een bestseller wordt.
Het is echt niet zo dat een uitgevrij dusdanig inzicht heeft dat ze kunnen voorspellen of iets zo vreselijk populair wordt als Harry Potter.
maar ik vond dit
http://www.examiner.com/book-in-national/30-famous-authors-whose-works-were-rejected-repeatedly-and-sometimes-rudely-by-publishers
En ik neem aan dat Penguin toch wel genoeg ervaring heeft in het beoordelen van boeken?
Het heeft vaak ook met andere factoren te maken dan de kwaliteit van de schrijver of het boek. De uitgever moet ruimte hebben in zijn fonds voor een dergelijk boek. Je kunt een onwijs goed boek hebben geschreven, maar misschien heeft een schrijver onder contract een boek met een vergelijkbaar onderwerp geschreven, of hebben ze net onderhandelingen afgerond om een 10-delige serie uit amerika te vertalen, of ligt jouw verhaal over vampieren onderop de stapel en heeft de redacteur net al 4 manuscripten over vampieren onder ogen gehad voordat hij bij dat van jou is.
Verder is het schrijven van een roman natuurlijk een creatieve bezigheid, maar het uitgeven van boeken is een zakelijke onderneming. Of een uitgever je boek wel of niet uit wil geven is een zakelijke beslissing, en zegt niet zoveel over de kwaliteit van je schrijven.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht:)