RSS

Vragen iemand?

Display mode:
Romancegirl
45102 words so far

"Vragen zijn er om beantwoord te worden."
Dat zei ooit iemand tegen mij en dat vond ik hier wel toepasselijk.
Soms heb je even een snel vraagje, maar dat vraagje kan best iets zijn dat eigenlijk wel meer mensen zouden willen weten.
Daarom houden de MLs hier veelvoorkomende vragen bij, met antwoorden zoveel mogelijk.
Je kunt hieronder een vraag neerzetten en dan kan die, met het antwoord, hier worden opgenomen.
Hierdoor blijven er geen oeverloze discussie's bestaan die nergens meer over gaan en eigenlijk alleen de hemelpoort zijn gepasseerd. Hier worden die vragen bijgehouden zodat alle wrimo's ze gemakkelijk kunnen terugvinden met het bijbehorende antwoord zonder eerst een heel topic te moeten doorzoeken en -spitten.
Dus meld je hier, of bij ons als je dit wat meer anoniem zou willen doen(wel even zeggen want dan word je naam niet vermeld bij de vraag :) ).

Keos 8 months ago

Re: Vragen iemand?

Keos
50313 words so far Winner!

Ja, ik heb er een! Geen idee of jullie ML's daar meer info over hebben, maar ik mis de functie om een bookcover te uploaden :( Weten jullie misschien of dat nog komt?

Romancegirl
45102 words so far

Helaas weet ik dat niet.. Maar ik denk dat nog niet alles helemaal is zoals ze het willen. Maar ik zal de vraag doorgeven aan mensen die dit mogelijk wel weten. :)

LittleJoor
31001 words so far

ik weet niet hoe het precies werkt .. want je moet vanaf 1 november beginnen. Moet je elke keer updaten hier op deze site? Je verhaal?
Moet het echt perse een Roman zijn?
Het is nog een paar weken voordat het begint!
Wel spannend!!
Ik ben dit jaar voor het eerst en wil heel graag mee doen!

Keos 8 months ago

Keos

Leuk dat je voor het eerst meedoet!

(ML's: het was me niet helemaal duidelijk of iedereen hier antwoord mag geven of alleen jullie. Als het niet de bedoeling was dat ik antwoordde, sorry daarvoor!)

Je mag schrijven wat je wil. Als je van thrillers houdt, kun je dat doen, maar als je liever een humoristisch verhaal met de gekste wendingen schrijft is dat ook helemaal okee. Waar je jezelf het prettigst bij voelt, want zonder inspiratie haal je de 50k zo moeilijk.

Verder kun je om je voortgang bij te houden je verhaal - mits je dat op je computer hebt - knippen en plakken in een word-counter. Met een druk op de knop worden dan je woorden geteld en dat wordt dan bijgewerkt in je profiel. Dit kan wanneer je wil. Als je je verhaal op papier hebt of je document niet kan knippen en plakken, kun je als het goed is vanaf 1 november ook gewoon het aantal woorden invullen en op OK drukken.

Hoe het nu is met de nieuwe website weet ik niet, maar andere jaren kon je als je je wordcount had opgegeven in een grafiek je eigen voortgang meten met het schema van 1667 woorden per dag, en ook kon je zien hoeveel woorden er in totaal al geschreven waren wereldwijd.

Veel succes alvast!

Poftoffel
50106 words so far Winner!

*Steekt vinger op*

Ik heb vragen! Ten eerste, op zo'n kick-off (mid)dag, hoeveel mensen komen daar gemiddeld op af? En wat doen al die mensen? Praten? Brainstormen? :-)

Moet je op een write-in perse met de hand schrijven of mag je ook je laptop mee?

En als laatste...aan wie moet ik het doorgeven als ik een write-in in Overijssel bij wil wonen? Ik zag dat er onduidelijkheid was over welke steden etc...en dat afhankelijk van het aantal deelnemers bepaald write-ins wel en niet door zouden gaan.

lenihanfighter
64292 words so far Winner!

1. Algemene vraag voor wie em ook kan beantwoorden, maar ik mis mijn updates in mijn inbox van alle comments. Ik hoop dat ie nog terug komt, maar ik zie wel dat ik via RSS updates kan krijgen. Probleem is... ik ben een RSS noob. Ik heb er absoluut geen verstand van. Als iemand mij dat zou willen uitleggen, want ik zit nu iedere keer te refreshen om te zien of er nieuwe comments zijn op mijn favo draadjes...

2. Antwoord op Poftoffel :D Ik geloof dat er ieder jaar meer en meer mensen komen op de kick-off, en de meeste mensen komen samen om elkaar weer te zien na een lange jaar elkaar niet gezien te hebben, gezellig te praten, beetje over je verhaal te praten... de MLs hebben voor zo ver ik weet ook altijd wel wat leuke dingetjes georganiseerd om mensen bezig te houden. Zo was er vorig jaar een klein knutsel programma waarbij je een schatkistje kon maken en daarin je grote wens kon verstoppen. En ik weet ook nog dat er een soort loterij was waarbij je lotten kon kopen - opgehaald geld ging naar NaNo - en je kon dan ook prijsjes winnen. Het is dus voornamelijk een gezellige middag om elkaar te leren kennen. Kom vooral dus ook kijken! :D

Op write-ins mag je schrijven zoals je wil: hand, laptop, smartphone... rooksignalen zou ik niet aanraden, die verdwijnen zo snel en mensen willen in paniek raken als ze vuur zien. ;) Voorwaarde is natuurlijk wel dat je je eigen laptop meeneemt als je dat wil.

En over de write-ins in Overijssel... ik zou nog even wachten, maar meestal kan je gewoon komen opdagen? Ligt er een beetje aan waar het gehouden wordt, maar geloof dat het meestal in een openbare locatie is, dus dan kan je gewoon binnen komen wandelen wanneer je wil. Hoef je je ook niet voor op te geven, maar mensen laten graag weten of ze wel of niet kunnen komen. :) Dit kan je dan gewoon in het desbetreffende thread op het forum zeggen. Mochten er meer write-ins in jouw buurt gehouden worden, dan kan je altijd nog kiezen naar welke je gaat.

Hoop dat dat een beetje duidelijk is. :D

Romancegirl
45102 words so far

Nee hoor Keos is prima hoor :). Dan hoeven mensen in ieder geval niet te wachten op een ML. Zolang het antwoord correct is tenminste.
Ik ben nog voor je bezig Keos (eerst even unwinden van deze dag voor ik me in de chaos van andere MLs stort).

Poltoffel:
De Kick Off: gewoonlijk toch best een aantal waarvan een redelijk grote kern elk jaar terug komt. En wat doen we? Wat doen we niet qua gezelligheid? We hebben een chocolade letter challenge, we kletsen, er is wellicht weer een care package exchange, er wordt geknuffeld, foto's gemaakt... Het is gewoon een gezellige dolle boel.

write-in: je laptop mag mee, plaatsen voor write-ins worden meestal afgekeurd als er geen stopcontacten zijn aangezien de meeste mensen met laptops komen, maar als je liever met de hand schrijft is dat ook prima (moet je het alleen wel thuis weer overtikken)

Overijssel: als daar nog geen draadje of 'leider' voor is dan kan je zelf een draadje starten om te kijken of er animo voor is. Als ik in mijn geheugen graaf is er voor zover ik weet geen vaste 'leider' van de Overijssel write-ins. Het is gewoon zo dat niet iedereen het helemaal geweldig vind om een hele dag/middag/avond ergens te moeten gaan zitten omdat er misschien iemand komt en dat er dan uiteindelijk helemaal niemand komt.. dus als er dan niet genoeg mensen zijn kan die persoon besluiten het dan maar(voor die week/dag) te laten varen. Ik ben van Tilburg en omstreken gewend dat er niet veel volk komt en ik heb ook genoeg alleen gezeten, maar ik heb dan ook genoeg te doen en zit dan vaak ook op de chat, dus ben dan niet helemaal alleen (al vind ik het natuurlijk wel altijd véél leuker als er wél iemand bij is, he Vene :) ).

Keos 8 months ago

Keos

Wat betreft write-ins in Overijssel: het lijkt mij het fijnst als er in alledrie de plaatsen een is, aangezien er anders mensen zijn die achter het net vissen omdat ze niet de mogelijkheid hebben om naar een andere plaats te komen. Daarom is het het handigst als je in het Overijssel write-in topic (http://www.nanowrimo.org/en/forums/europe-holland-belgium/threads/1095) aangeeft dat je belangstelling hebt en het liefst ook voor welke plaats(en), zodat we een beter beeld krijgen van de animo. Er komen inderdaad altijd mensen aanwaaien die zich niet hebben opgegeven, maar het is toch handig om vooraf te weten of het de moeite waard is. Als er namelijk straks iemand in z'n eentje in een café zit en niemand komt opdagen vind ik dat toch wel sneu. Vandaar het 'onder voorbehoud'.

Mijn ervaring met de write-ins in Enschede is dat er vooral gezellig gepraat wordt onder genot van de heerlijkheden van de Bagels & Beans. Over vanalles, zowel NaNo-gerelateerd als andere zaken. Er worden af en toe word wars gehouden, of mensen zitten individueel te schrijven. Ik vind het altijd erg gezellig en ongedwongen, en ik kom altijd wel met nieuwe ideeën weer thuis.

@ Lenihan: Ik zie dat er achter iedere draad een RSS-icoon staat. Als je daarop klikt kun je die toevoegen aan een reader. Ik gebruik Firefox als browser, en daar kun je RSS-feeds toevoegen als 'Livebladwijzer'. Ik zie alleen wel dat je dit per draad moet doen, een optie voor het hele forum heb ik nog niet gevonden. Maar aangezien je zegt dat je het vooral mist van je favo draadjes is dat misschien wel een optie. Die livebladwijzers kun je vervolgens in (een map in) je bladwijzerbalk toevoegen, en via een dropdown menu kun je de meest recente updates zien. Maar als je een andere browser gebruikt weet ik het niet... Succes!

Droomz 8 months ago

Droomz
62053 words so far Winner!

Je vergeet een tablet, Lenihan! :D

lenihanfighter

Oh dear me, ik ben nog van een oudere generatie. ;) Tablets? Die neem je toch in als je ziek bent?

(Nee, grapje, was ze idd ff vergeten... en durf te wedden dat een creatieve geest er zo nog een paar manieren bij kan verzinnen, zoals het inspreken van je ideeen of verhaal via zo'n voice recorder.)

Joos 8 months ago

Joos
50080 words so far Winner!

Haha inspreken ga ik idd doen! (Als noodoplossing omdat ik in de auto niet kan schrijven :P )

Joos 8 months ago

Joos
50080 words so far Winner!

@Lenihan: als je iGoogle gebruikt, zou je een speciaal tabblad aan kunnen maken. Als je dat hebt, kun je kiezen voor gadgets toevoegen. Daar links heb je dan een balk waar staat: RSS-feed. Daar kun je dan de link van de RSS-feed kopieren en krijg je op je iGoogletabblad een vakje waar je (als het goed is) de laatste reacties ziet in een topic. Dat kun je met al je favoriete topics doen, dus zie je het overzicht gewoon op je iGoogle :) Hartstikke handig als je iGoogle als startpagina hebt.

(Hoop trouwens dat de uitleg duidelijk is)

lenihanfighter

Ik heb 'blank' als startpagina, geloof ook geen iGoogle...? Geen idee of ik het heb, ik ga altijd gewoon naar google.com Oo Ik heb wel een google account. Maar mijn firefox onthoudt altijd gewoon alle tabs die ik open heb staan als ik het sluit, dus ik zie eigenlijk nooit startpagina's. XD Alleen als firefox echt goed gecrasht is of er per ongeluk twee windows open stonden, dan komt ie nog wel eens met de startpagina, maar goed, die staat dus op about:blank...

Weet ook niet of het dan wel handig is. =/ Vond inbox wel handig, want die staat gewoon permanent aan, hoef ik alleen af en toe op te kijken... Nja, hopelijk komt het snel terug. :)

Lady of the Valley
63171 words so far Winner!

Wat de write-in betreft, denk het dat die per write-in verschilt. zo zit ik gewoon op een vaste tijd op een vaste plek. Als er niemand komt, geen probleem, want ik doe zelf tenslotte ook mee aan Nanowrimo en heb genoeg te schrijven. Ik heb voor mijn write-ins een apart forum gemaakt, waar ik altijd schrijf als er veranderingen zijn.

En je kan altijd een eigen write-in organiseren, al zijn er al 10 in je stad. Lijkt me niet handig, want waarschijnlijk komen er dan niet veel mensen. Maar het mag wel. Zo is er al heel lang een write-in in Den Haag, maar dat vind ik toch net te ver weg (verwend, I know...) en vorig jaar in Rotterdam ook in het weekend, maar toen kon ik alleen doordeweeks. Nu heb ik er nog niemand over gehoord en organiseer ik zelf gewoon een tweede in het weekend erbij. Daar heb ik echt niemand toestemming voor gevraagd. Mag iemand me wel verbieden, maar trek ik me toch niets van aan xD

Poftoffel
50106 words so far Winner!

Bedankt voor de overvloedige antwoorden! Ik ben weer een stuk wijzer geworden :-)

LittleJoor
31001 words so far

Bedankt!!! voor de antwoorden!! maar wat is precies op de site edit novel ?
Want ik moest dat updaten of invullen!!

Clixe 8 months ago

Clixe
70007 words so far Winner!

edit novel is voor als je een fragment of een soort achterflap op de site wil zetten. Vorig jaar kon je er ook een cover op zetten maar dat lijkt er nu niet bij te zitten... Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je je verhaal op de site zelf schrijft, want dan ben je het volgend jaar gegarandeerd kwijt (en ik weet ook niet of er wel plaats is voor 50k woorden).

Keos 8 months ago

Keos

Als je ingelogd bent en op je profielpagina kijkt, zie je links van je avatar in rode letters 'Edit Novel Info'. Dit kun je ook vinden onder 'My NaNoWriMo', in de menubalk bovenaan iedere pagina. Tot dusver zie ik als ik daarop klik enkel staan 'Word Count' met daaronder 0. Daar kun je zodra het 1 november is het aantal woorden in zetten en onderaan die pagina op 'Save' klikken. Voorgaande jaren was er ook een groter vak waar je je hele verhaal in kon plakken, om daarna op te slaan. Ik zie die optie nu nog niet, maar ik ga er vanuit dat die er nog komt.

Keos 8 months ago

Keos

Oh, ik zie aan Clixe's reactie dat ik je vraag verkeerd begrepen heb, LittleJoor. Sorry!

LittleJoor
31001 words so far

Oh maak niet uit!! Ik ben al blij dat mensen hier erg aardig zijn en de vragen die ik heb beantwoord zijn!!
Thanks!!
Ik moet ook nog even puzzelen waarover ik ga schrijven!
Maar dat komt wel goed!
Als ik nog ergens mee zit of ik niet snap vraag ik het wel hier!

Keos 7 months ago

Keos

Prima, veel succes & plezier met plotten!

Ina64 7 months ago

Ina64
12168 words so far

"En over de write-ins in Overijssel... ik zou nog even wachten, maar meestal kan je gewoon komen opdagen? Ligt er een beetje aan waar het gehouden wordt, maar geloof dat het meestal in een openbare locatie is, dus dan kan je gewoon binnen komen wandelen wanneer je wil?"

Om je vast een idee te geven. Ik heb vorig jaar een write-in bijgewoond in Enschede, bij Bagels & Beans, en eentje in Deventer, bij Fred en Douwe. Met mijn laptop en goed gezelschap. Beide keren had ik me een doel gesteld (2500 woorden of zo, best veel), en gehaald. Veel lekkere dingen drinken en eten, en heel veel heel korte praatjes met het gezelschap!

Who's online

There are currently 1589 users online.