RSS

Tarot for NaNo! (in Nederlands and English)

Display mode:
Garnet

(in Nederlands and English!)

Dit jaar ga ik een keertje geen NaNo-Novel (proberen te) schrijven, maar ik wil toch graag een bijdrage leveren aan NaNoWriMo.
Daarom ga ik bij de write-ins in Amsterdam op de maandagavond gratis tarot-lezingen doen, voor mensen die daar belangstelling voor hebben.

Mijn manier van tarotlezen heeft weinig tot niets te maken met de toekomst voorspellen (geen lange donkere vreemdelingen of erfenissen); in plaats daarvan gebruik ik het als een manier om inzicht en ideeën te krijgen over problemen waar je mee zit, dingen waar je op vast loopt, en gebieden waar je een paar nieuwe impulsen kan gebruiken. Het gaat meestal in de trant van: ‘waar ben ik, waar wil ik heen, hoe kan ik daar komen’.
Het gaat zo interactief mogelijk: hoe meer inbreng van degene die tegenover (of liever naast) me zit, hoe leuker en nuttiger de lezing is.

Het is een uitstekende manier om bijvoorbeeld nieuwe plotlijnen en ideeën voor je roman te krijgen!

Je zou een lezing kunnen krijgen voor jezelf als je dat wilt, maar juist tijdens NaNo is het ook vaak handig om er bv eentje over je roman te doen, of één of meer van je karakters.
Ik neem waarschijnlijk een stuk of 3 à 4 verschillende tarotdecks mee, zodat er qua sfeer ook wat te kiezen valt in de beelden.

Ik ben de week voor NaNo helaas weg, maar als je vragen hebt kan je die hier stellen of me een pm sturen, of een email sturen naar het adres in m’n author info.

Op maandag 7 November zit ik bij de rest van de NaNo-ers in de La Place bij de OBA klaar met de kaarten!

This year, I won’t (attempt to) write a NaNo Novel, but I would like to make a contribution to NaNoWriMo.
That is why I will give free tarot readings during the write-ins in Amsterdam on the Monday evenings, for people who are interested.

The way in which I read tarot cards has little or nothing to do with predicting the future (no tall dark strangers or inheritances); instead, I like to use it as a way to get new insights and ideas about problems one might have, things that have gotten stuck, and areas where one could use some new impulses. It’s usually something along the lines of ‘where am I, where do I want to be, how do I get there’.
It’s as interactive as possible: the more input from the person opposite (or rather next) to me, the more fun and useful the reading will be.

It’s an excellent way to generate new plotlines and ideas for your novel!

You could get a reading for yourself, if you’d like, but especially during NaNo it makes sense to get one for your novel for instance, or for one (or more) of your characters.

I’ll be away during the week leading up to NaNo, but if you have any questions you can ask them here, or send me a pm or an email to the address in my author info.

Monday, November 7th I’ll be with the rest of the NaNo-ers at the La Place in the OBA, waiting to lay out some cards!

Yirin
50045 words so far Winner!

Wat een leuk idee!
Helaas kan ik niet helemaal naar Amsterdam komen, maar ik heb zelf ook een Tarot-deck waar ik goed vertrouwd mee ben. Misschien dat ik ermee wat inspiratie op kan doen als ik vastloop, bedankt voor het toffe idee!

seriouscirrus
1900 words so far

Eigenlijk heeft geen enkele tarotlezing iets met de toekomst voorspellen te maken maar is het eigenlijk een vorm van cold-reading waarbij je ingaat op onderbewuste suggesties van de persoon die voor je zit.

Ik raad eender wie die van plan was een tarotlezing te laten, het dan ook af het te laten doen. Er bestaat zoiets als een selffulfilling-prophecy in de psychologie waardoor moest er slecht nieuws uit de kaarten komen, je het misschien zelf laat waar worden.

Het is anders wel een goede tool voor plotwendingen. Als je het voor je karakter of je plot laat doen, kan het misschien nog wel.

Garnet

Nope, cold-reading doe ik al helemaal niet aan! :)
En zoals ik al zei, ik doe geen toekomstvoorspellingen; geen goede en geen slechte.

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten tarotlezingen; het is een werktuig, meer niet.

Als je wilt weten hoe ik dat werktuig gebruik, ben je natuurlijk van harte welkom! ;)

seriouscirrus
1900 words so far

vanaf dat je je lezing aanpast aan de hand van de antwoorden van de gelezene, ben je bezig met een vorm van cold reading.

Garnet

Ik geef zo min mogelijk antwoorden - ik stel vooral vragen. ;-)
Antwoorden mogen mensen zelf verzinnen, het is tenslotte hun novel / hoofdpersoon.

Echt, ik denk dat jij je heel iets anders voorstelt bij een tarotlezing dan wat ik doe.

Ik gebruik tarotkaarten, met hun rijke, interessante, inspirerende afbeeldingen als gereedschap bij het brainstormen; het is een geweldige manier om op nieuwe, onverwachte ideeen te komen voor een creatief project.
Zoals veel mensen ook muziek bij het schrijven gebruiken; zie mij maar als een DJ van beelden. :-)

Sahi
50007 words so far Winner!

Wat een leuk idee!

Sahi

De LaPlace van de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) is in Amsterdam voor wie het niet weten.

Garnet

In spite of a sick cat (what is it with pets and November? Last year it was my dog who got ill), I'll be at the La Place at the OBA from around 6 tonight.

I've got four different decks packed. :-)

Here's to getting stories out from a rut!

Garnet

Sorry, vet took much longer (and was more draining) than expected.

NaNo-Tarot will have to be postponed until Monday the 14th.

Happy writing everyone!

Sahi

Thanks, I can't wait to see the writing Tarot next week!

dutchessabroad
50424 words so far Winner!

Dag Garnet,

Wat een leuk idee, en aardige geste.

Een paar jaar geleden gaf fictieschrijfster Selah Saterstrom tijdens de Port Townsend Writers' Conference in de staat Washington, een workshop Tarot kaarten leggen voor schrijvers.
Daar heb ik niet aan meegedaan, maar ik kan me goed voorstellen dat het een goede manier is om meer karakteristieke eigenschappen van personages in een verhaal naar voren te brengen.

Ik hoop dat het beter gaat met je kat, zo zielig wanneer een huisdier ziek is.

Todeloe!
Judith

Garnet

Hi Judith,

Dank je!
Helaas is het dit jaar door diverse omstandigheden niet echt van de grond gekomen; ik kon maar één keer komen, en toen wilde/durfde niemand van het aanbod gebruik te maken. ;-)
Hopelijk volgend jaar beter.

Ik hoop dat iedereen in ieder geval een ontzettend goede NaNoWriMo heeft gehad!

Garnet

Misschien nog leuk voor de mensen die ik bij de meet gesproken heb:

Dit is het gepucliceerde (bij een reguliere uitgever, niet in eigen beheer)NaNo- boek waar ik het over had; het is met behulp van tarotkaarten geschreven:
http://blog.lettersandlight.org/post/1005209145
Ik heb het gelezen, het is heel aardig!
Er is ook nog een vervolg op (wat ik nog niet heb gelezen).

Hier een paar tips, voor mensen die tarot bij het schrijven zouden willen gebruiken:
http://writetodone.com/2009/10/20/the-tarot-as-a-tool-for-writing-your-novel/
Er is zelfs een heel boek over het onderwerp:
http://www.bookdepository.com/Tarot-for-Writers-Corinne-Kenner/9780738714578
(heb het gelezen; er stond voor mij niet veel nieuws in, maar voor mensen die hier pas mee beginnen is het denk ik wel nuttig)

Als je een algemeen boek over tarot (en het gebruik ervan voor creativiteit, zelfinzicht etc) zoekt, schrijft Mary K. Greer uitstekende boeken.
Eén van haar beste is deze:
http://www.bookdepository.com/Mary-K-Greers-21-Ways-Read-Tarot-Card-Mary-Greer/9780738707846

En tenslotte, het deck dat ik bij me had dat zo bewonderd werd, is dit:
http://www.bookdepository.com/Legacy-Divine-Tarot-Ciro-Marchetti/9780738715650
(en een paar afbeeldingen eruit kan je bv hier zien: http://www.aeclectic.net/tarot/cards/legacy-divine/)

Drie van deze links leiden trouwens naar de Bookdepository; dat was die goedkope online boekhandel, die zonder verzendkosten wereldwijd verstuurt. ;-)

Voor degenen die nog een Thank God it's Over Party hebben: Ontzettend veel plezier!

En iedereen: veel succes met schrijven, lezen en eventueel editen, en wie weet tot volgend jaar! :)

Who's online

There are currently 1620 users online.